Organisaatioiden strateginen muutoksen johtaminen ja liiketoiminnan uudistaminen vaatii lähes poikkeuksetta holistista
näkemystä, jossa organisaation strategiaa, tuotteita tai palveluita, kulttuuria, tiimien vuorovaikutusta ja kommunikointia sekä yksilöiden kasvua lähdetään systemaattisesti parantamaan – askel kerrallaan ja koko ajan priorisoiden. Lähestymiseni organisaatioiden strategisen muutoksen johtamiseen ottaa huomioon nämä eri aspektit, jotka kaikki ovat tärkeitä kasvun saavuttamiseksi. 

Kattava näkemys organisaatioiden strategisen uudistumisen ja muutoksen johtamisesta 

Strateginen muutosjohtaminen on lyhyesti sanottuna järjestelmällinen prosessi tavoitellun muutoksen toteuttamiseksi tehokkaalla ja vaikuttavalla tavalla. Siihen kuuluu sellaisten toimenpiteiden ja interventioiden suunnittelu ja toteuttaminen, jotka parantavat organisaation suorituskykyyn vaikuttavia osatekijöitä. Tässä esitetty strategisen muutosjohtamisen malli soveltuu ennen kaikkea niille organisaatioille, jotka tavoittelevat kykyä tuottaa merkittävästi enemmän arvoa kuin kilpailijat, systemaattista tapaa innovoida uusia tuotteita ja palveluita sekä sitä, että yhteistyö ja luottamus läpi organisaation on organisaatiokulttuurin ytimessä.

Strateginen johtaminen

Strateginen muutosjohtaja pystyy tunnistamaan pitkän aikavälin trendit ja mahdollisuudet sekä laatimaan suunnitelmia niiden hyödyntämiseksi sekä kommunikoimaan selkeän ja vakuuttavan näkemyksen  organisaationsa tulevaisuudesta.

Transformationaalinen johtaminen

Transformationaalinen muutosjohtaminen on keskeistä strategisen muutoksen saavuttamiseksi ja organisaation uudistumisen edistämiseksi. Transformationaalinen muutosjohtaja inspiroi ja motivoi seuraajiaan ylittämään omat haasteensa, saavuttamaan täyden potentiaalinsa ja sitä kautta tekemään positiivisia muutoksia maailmassa.

Strateginen muutos

Strateginen muutos on prosessi, jonka kautta organisaation strategiaa sekä sen olennaisia osatekijöitä (kuten funktionaalisia strategioita ja toimintasuunnitelmia) muutetaan organisaation  tavoitteiden saavuttamiseksi. Nykyään yksi olennaisimpia tekijöitä strategisessa muutoksessa onnistumiselle ja organisaation yleiselle pärjäämiselle on organisaation kyky luoda sellaista osaamista millä se voi kehittää asiakkaiden silmissä arvokkaampia tuotteita ja parempia palveluita. 

Systemaattinen innovointi

Arvokkaampien tuotteiden ja parempien palveluiden kehittäminen edellyttää organisaatiolta systemaattista kykyä johtaa innovaatioprosessia. Innovaatioprosessin kautta organisaatio kykenee muuntamaan jotkin varhaisen vaiheen karkeat ideat uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi, kaupallistamaan nämä uudet tuotteet ja palvelut sekä parantamaan näiden tuotteiden ja palveluiden kilpailukykyä sekä niiden tuomaa liikevaihtoa tai muuta hyötyä yli niiden elinkaaren.     

uuden kulttuurin istuttaminen rakenteisiin

Kulttuurisella muutoksella tarkoitetaan prosessia, jossa organisaation johtajien ja työntekijöiden arvoja, uskomuksia ja käyttäytymismalleja muutetaan organisaation toiminnan ja sen tuloksellisuuden parantamiseksi. Kulttuurisessa muutoksessa onnistuminen edellyttää jäsenneltyä lähestymistapaa, jossa kulttuurin muutoksen tarpeen tunnistamisen kautta valitaan soveltuvin lähestyminen uuden kulttuurin luomiseen ja sen vahvistamiseen sekä kyetään myös sopeuttamaan suunnitellut interventiot suhteessa tilannekohtaisiin vaatimuksiin. Kulttuurin muutoksen viimeinen vaihe on uuden kulttuurin istuttaminen johtamisen ja henkilöstöhallinnon prosesseihin ja käytäntöihin.

yksilön ammatillinen kasvu

Ammatillinen kasvu tarkoittaa uusien taitojen, tietojen ja kykyjen kehittämistä, joiden avulla yksilöt voivat parantaa suorituskykyään ja edetä urallaan. Tämä vaatii yksilöltä muun muassa motivaatiota, itsetietoisuutta, sopeutumiskykyä, periksiantamattomuutta sekä myös luovuutta. Näiden taitojen kehittämistä voidaan tukea johtamisen ja valmennuksen keinoin.

yhteistyö ja luottamus yli rajojen

Innovatiivisten tuotteiden, palveluiden tai toimintatapojen luominen edellyttää lähtökohtaisesti useampien ammattiryhmien ja eri osastojen välistä yhteistyötä. Yhteistyö yli ammatti- ja osastorajojen ei kuitenkaan synny itsestään. Muutosjohtajien yksi keskeinen tehtävä onkin edistää yhteistyötä ja luottamusta yli näiden rajojen sekä vahvistaa kehitystiimien luovuutta, kommunikointia, sopeutuvuutta, aikaansaavuutta ja kykyä vähentää riskejä.