Yrityksen liiketoimintamallin muuttamisella tarkoitetaan merkittävien muutosten tekemistä tapaan, jolla yritys luo arvoa asiakkailleen ja veloittaa asiakkailtaan osan näin syntyneestä lisäarvosta. Liiketoimintamallin muutokseen voi liittyä tarjottujen tuotteiden tai palveluiden, tavoiteltujen asiakassegmenttien, jakelukanavien, hinnoittelustrategian tai tulovirtojen muuttaminen.

Esimerkiksi yritys, joka myy tuotteita perinteisesti kivijalkakauppojen kautta, saattaa muuttaa liiketoimintamalliaan myydäkseen tuotteita verkossa. Tuotteita myyvä yritys saattaa pyrkiä tuomaan palvelut osaksi liiketoimintamalliansa ja nykyisin projekteja toimittavat yritys voi haluta siirtyä kohti jatkuvaa liikevaihtoa tarjoavaa liiketoimintamallia. 

Liiketoimintamallin muuttaminen on tyypillisesti iso ja yritykselle merkittäviä riskejä sisältävä kehittämisen kohde. Se edellyttää huolellista markkinoiden ja asiakkaiden tarpeiden analysointia sekä yrityksen omien valmiuksien ja resurssien arviointia. Liiketoimintamallin muutos tyypillisesti edellyttää merkittäviä muutoksia organisaation kyvykkyyksiin, kulttuuriin ja toimintatapoihin. Liiketoimintamallin muutos ei välttämättä onnistu ja sitä kautta se sisältää riskin tulovirtojen menettämisestä. Parhaimmillaan liiketoimintamallin muutos kuitenkin vähentää yrityksen liikevaihdon jatkuvuuteen liittyviä riskejä, parantaa yrityksen kannattavuutta ja mahdollistaa myös laajemman portfolion erilaisia liikevaihdon lähteitä.