Vastuullisesti toimivat yritykset tarkastelevat toimintansa taloudellista, sosiaalista ja ympäristöllistä kestävyyttä.  Tällä tarkoitetaan toisin sanoen sitä, että taloudellisen pärjäämisen lisäksi yritysten tulisi tuottaa sosiaaliseen ja ekologiseen ympäristöönsä hyvinvointia ja ekologista kestävyyttä . Yritysten tulisikin kyetä tekemään liiketoimintaansa ja vastaamaan nykyajan tarpeisiin ilman, että se vaarantaa tulevien sukupolvien kykyä täyttää omia tarpeitaan. 

Taloudellinen kestävyys tarkoittaa organisaation kykyä tuottaa voittoa ja luoda arvoa osakkeenomistajilleen pitkällä aikavälillä. Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa organisaation kykyä luoda myönteisiä sosiaalisia ja yhteisöllisiä vaikutuksia, kuten reiluja työkäytäntöjä, työturvallisuutta ja yhteisön parempaa yhteenkuuluvuutta ja koheesiota. Ympäristön kestävyydellä tarkoitetaan organisaation kykyä minimoida kielteiset ympäristövaikutukset ja tukea luonnonvarojen kestävää käyttöä.

Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen vaatimukset muuttavat merkittävällä tavalla tapaa, joilla yrityksiä johdetaan. Organisaatiot, jotka asettavat vastuullisuuden ja kestävän kehityksen etusijalle, keskittyvät todennäköisesti ainakin seuraaviiin asioihin:

  • Pitkän aikavälin moniulotteinen suunnittelu: vastuullisuutta ja kestävää kehitystä priorisoivien organisaatioiden on otettava huomioon toimintansa pitkän aikavälin vaikutukset taloudellisiin, sosiaalisiin ja ympäristötekijöihin.
  • Riskienhallinta: organisaatioiden tulee tunnistaa ja hallita taloudellisiin, sosiaalisiin ja ympäristötekijöihin liittyviä riskejä.
  • Vuoropuhelu erilaisten sidosryhmien kanssa: organisaatioiden on otettava huomioon kaikkien sidosryhmien – mukaan lukien osakkeenomistajat, työntekijät, asiakkaat, tavarantoimittajat ja yhteiskunnalliset ryhmittymät ja yhteisöt- näkemykset.
  • Kestävän kehityksen sisällyttäminen päätöksentekoon: organisaatioiden on integroitava kestävyysnäkökohdat päätöksentekoprosesseihin kaikilla tasoilla strategian muodostamisesta aina operatiiviseen toimintaan.
  • Kestävän kehityksen suorituskyvyn mittaaminen ja raportoiminen: organisaatioiden on jatkossa entistä paremmin mitattava ja raportoitava sidosryhmille miten hyvin ne ovat pystyneet parantamaan toimintansa taloudellista, sosiaalista ja ympäristöllistä kestävyyttään.

Kaiken kaikkiaan vastuullisuus ja kestävä kehitys organisatorisessa kontekstissa ja elinkeinoelämässä laajemmin ei ole kertaluonteinen tapahtuma vaan jatkuva matka, jonka kautta pyrimme merkittävästi pienentämään elinkeinoelämämme sosiaalista ja ekologista kuormittavuutta. Tämä kannattaa, koska vastuullisuutta ja kestävää kehitystä priorisoivat organisaatiot ovat pitkällä aikavälillä todennäköisesti kestävämpiä, sopeutuvampia ja menestyneempiä kuin ne organisaatiot, jotka keskittyvät vain taloudelliseen menestykseen.